Nu börjar 3D ritningarna vara klara för Brandskär 290 Next Generation. För oss är det viktigt att företaget som skall fräsa pluggen får en genomgång hur vi tänker kring olika lösningar som vi vill föra över redan i formen av båten.
Här ser vi en gigantisk 3D skrivare som skall användas för att fräsa formarna för nya Brandskär Next Generation 290. Perfektionen i de nya formarna blir extremt små med den här typen av teknik.
-Vi bygger våra båtar i Sverige med svenska leverantörer. Andra varv lägger ut sin produktion utomlands för att jaga marginaler. Det accepteras inte av våra kunder. Kvalitet är svårt att skapa genom genvägar, säger Henric.
Att välja rätt teknik för båten
I oktober samlades vi hos en av våra utvalda leverantörer Trigentic, som har en lång erfarenhet av hur man styr olika funktioner kring elektronik i en utsatt marin miljö. Det är viktigt för oss att ta fram en tydlig kravspecifikation på vad som skall styras och hur det skall styras.
Ledorden är enkelhet och driftsäkerhet. Just nu jagar vi ledtider och ser hur teknik kan minska ledtider. Konkret så vill vi korta tiden från det att man står på bryggan vid båten till det att man kastar loss. Vår ambition är att utveckla en enkel hantering av huvudströmbrytare och automatisk igångsättning av plotter. Målet är att man med ETT knapptryck skall aktivera båten för ”körläge” och ETT för ”hamnläge”.
Vi skissar nu på ett beslutsträd i dialog med några av våra kunder, som vi vet har höga krav på enkelhet. Ett spännande projekt men en stor utmaning. Att äga en Brandskär skall vara enkelt utan krångel! Båtarna ska ju fungera under lång tid så vi satsar på smart teknik som klarar ett användande i tuff miljö.