Historik "Båten med de
fantastiska sjöegenskaperna"
Läs historien här Hittar man inte det man söker så får man göra det själv. 1989 bestämde sig Janne Johansson för just det, och resten är historia som man säger.

"Båten med de fantastiska sjöegenskaperna"

Historik

Hittar man inte det man söker får man göra det själv. 1989 bestämde sig Janne Johansson för just det, och resten är historia som man säger...

Historien bakom båten med de unika sjöegenskaperna 

Jan Johansson trivdes hyfsat i skolan men de höga betygen lös med sin frånvaro. Utom vad gäller gymnastik och träslöjd. Därför fick det bli träteknik på gymnasiet. Ett val Jan aldrig ångrat.

“Jag hade gått de första åren på gymnasiet och trivdes kanon. Sista året kunde man välja teori eller praktik. Om jag valde teori så kunde jag bli slöjdlärare. Nja, inte riktigt min grej. Så jag valde praktik och fick snabbt jobb på Vindö Varvet. Det var där och då som min karriär som båtbyggare började. Jag lärde mig massor och kände verkligen att jag hade hittat mitt kall. Året var 1978 och jag var 20 gammal”, säger Jan.


Därefter var det en sväng på Nimbus och sedan vidare till Oskarshamns Varv. I Oskarshamn byggde Jan med kollegor riktigt lyxiga båtar uppåt 100 meter långa. Flera av kunderna var rika amerikaner och endast det bästa var gott nog för dem.


“Jag glömmer aldrig när vi skulle leverera en riktigt exklusiv fiskebåt med torn och allt. Kunden anlände med 10 livvakter i släptåg. Alla klädda i svarta kostymer och med solglasögon. Som på film”, fortsätter Jan och skrockar gott.


Startar Eget 

1985 blev det dags för Jan att starta eget med dåvarande kompanjonen Kent Göran Mattson. De började med att legobygga Contrast-segelbåtar främst för den utländska marknaden. Båtarna var 33, 36 och 40 fot. Det rullade på rätt bra men hösten 1989 kom en riktig lågkonjunktur och luften gick ur marknaden.


Brandskär Skapas 

Plötsligt stod Jan och Kent Göran utan uppdrag. Vad att göra? Första tanken var att köpa halvfabrikat av typen Targa och bygga klart. De testade detta spår men blev inte nöjda med båtens sjöegenskaper. De ville leverera riktig kvalitet. Istället bestämde man sig för att börja bygga något helt eget. Arbetsnamnet var Brandskär efter platsen där de båda kompanjonerna brukade fiska hummer. En plats där det ofta är riktigt grov sjö.


Viktigt med den egendesignade båten skulle var:


1. STABILITET

Stabil i sjön. Mycket säkra och stabila sjöegenskaper. Redo att klara även riktigt svåra förhållanden.

2. SNABBHET

Inte ”orma sig” i 5 knop.

3. STYRKA

Klara en Volvo Penta Dieselsexa


Med sin samlade stora kompetens och erfarenhet började man bygga en så kallad ”plugg”. En ”Plugg” är en 1/1 skalenlig modell av skrovets form. De material man använde vid byggandet vara en blandning av trä och plast. Efter mycket finjusteringar och finlir var nöjda och redo att börja bygga sin första båt. Båtens sjöegenskaper blev precis så stabila som Jan och Kent Göran hade hoppats på. Som kuriosa kan nämnas att de båda båtbyggarna inte använde några konstruktionsritningar när man byggde pluggen. Istället gick man helt på känsla.

Båten med de fantastiska sjöegenskaperna 

Resultatet blev fantastiskt. Ryktet gick om båten med de fantastiska sjöegenskaperna. Den blev snabbt populär bland allt från dykare och jägare till företagare, och inte minst bland dem som ville ha en suverän badbåt som lätt tog 15-20 passagerare. Det tidigare arbetsnamnet Brandskär blev nu permanent.


För att matcha skrovet är allt övrigt material av mycket hög kvalitet och med rejäla dimensioner. Inget är lämnat år slumpen. Med rätta började man i folkmun kalla Brandskär för Havets SUV eller Jeep. Robust, stabil, säker, snabb och förvånansvärt bränsleeffektiv.

Bäst ska bli bättre

2017 blev ett spännande år för Brandskär. Efter en tids sökande efter en ny partner träffade Janne Orustsonen Henric Carlsson. En multientreprenör med ett förkärlek för båtar och ett hjärta som klappar för Orust.

Tillsammans bestämde de sig för att ta Brandskär till nästa nivå genom att utveckla den i mångas ögon perfekta båten Brandskär 290 och göra den ännu bättre. De kunde nu kombinera Jannes erfarenhet från att byggt 200+ Brandskärbåtar med Henrics fingertoppskänsla för företags och produktutveckling.

Resultatet talar för sig själv i och med lanseringen av nya 290 NG våren 2018. En sak är säker och det är att lika stabil som en Brandskär är på sjön, lika stabil och trygg är framtiden för varvet som fortsätter att göra båtar i absoluta världsklass och visar att allt går om man bara vill.