Premiär för Brandskär Next Generation 290

Premiär för Brandskär Next Generation 290

Brandskar Next Generation

Den nya Brandskär 290 är en båt för alla outdoorälskare. Modern enkelhet med ny lättanvänd teknik, bekvämlighet och mer sociala ytor byggt på vårt prisbelönta skrov. Nya Brandskär 290 Next Generation passar de som vill kunna använda sin båt i alla väder.

– “Våra kunder har extrema krav på funktion, båten skall alltid fungera säger Janne Johansson, pappa till den nya 290 modellen. Vi har en fördel av att vi vinterförvarar många Brandskärbåtar här på varvet. Då upptäcker vi också hur de olika modellerna ser ut efter 1000-tals timmar under olika förutsättningar. Med den erfarenheten så finns det saker vi förbättrat redan i konstruktionen, t ex badbryggans utformning och nivå ovanför vattnet har vi nu justerat”, fortsätter Janne.

 

Fokus på sociala ytor 

Varvets nya delägare Henric Carlsson är spänd över mottagandet.

-“Vi har lagt ner mycket tid på att förstå vår befintliga målgrupp men även den målgrupp som ännu inte upptäckt Brandskär. Vi har under utvecklingsarbetet stämt av med våra kunder och insett att det finns egenskaper och funktioner i en Brandskär som är heliga. Vi har inte kompromissat om sjöegenskaper, kvalitet och rörlighet i båten men vi har haft behov att lyfta in nya funktioner och teknik. Bilden har varit tydlig – båten ska vara enkel att hantera och det sociala livet ombord har hög prioritet. Jag tycker vi har lyckats fånga det nya med utan att tumma på Brandskärs ledord och DNA, ”Perfection and Performance”, säger Henric Carlsson.

– “Jag är oerhört imponerad av hur Janne Johansson, pappa till de tidigare Brandskärsmodellerna, lyckats omvandla den input vi fått till något så konkret och något helt nytt. Vi har gått in i varje detalj så detta är den bästa båten som varvet någonsin byggt”, fortsätter Henric Carlsson.

Nöjd konstruktör och designer

Varvet har tagit hjälp av industridesigner Urban Södling som har bred erfarenhet från olika båtprojekt som J-Craft, Storebro, Nimbus & Micore. Utanför båtvärlden jobbar Urban fn. med Lynk & CO som är Sveriges senaste tillskott bland bilmärken.

-“Detta är ett av de roligare projekten jag jobbat med, det finns så mycket attityd och integritet i varumärket Brandskär vilket gör utmaningen till ett nöje. Vi är ett litet prestigelöst team som tillsammans skapar en helt ny båt samtidigt som vi behåller båtens tydliga DNA” säger Urban Södling.

Designen på nya Brandskär 290

Bekvämligheten märks i att båten har generösa sociala ytor ombord och mycket goda övernattningsmöjligheter med en bred dubbelkoj, garderob, dusch och toalett. Allt med full ståhöjd.

Det genomgående temat stavas enkelhet och bekvämlighet. All teknik och båtens instrument samlas och visas på en stor skärm vid förarplatsen. Direkt från ratten manövreras bogpropeller, trimplan och navigation. Via en app kan man dessutom t.ex. larma av, tända belysningen i båten, spela musik eller kanske sätta på värmen, lagom innan avgång.

 

Det görs fler dagsturer och färre långturer med övernattning. Därför har vi även skapat en mycket rymlig social yta med bekväma sittplatser akteröver, men mindre yta föröver.

Vår smarta sofflösning som gör att båten snabbt kan göras om till en härlig social yta för middag, umgänge och skönt soffhäng.

På däck finns det plats för sociala ytor både i för och akter. Uppfällbara bord gör det enkelt att ha  större sällskap ombord.

När borden är nedfällda finns det gott om plats att njuta av sol, umgås och bara slappna av under varma sommardagar. För de som älskar sportfiske eller då och då önskar ett fritt akterdäck,  är det enkelt att ställa om båten för att passar andra behov.

Med ett nedfällt kapell skyddar vi både kapten och sällskap ombord för havets saltstänk och vindar.

Tekniska fakta

  • CE: B-13 personer
  • Kojplatser för 2 personer, bädden ca över 2 m bred
  • Längd: 9,80 m (inkl badbrygga)
  • Bredd: 3,18 m
  • Djup: 1,0 m
  • Vikt: från 3600 kg
  • Bränsletank: 400 l
  • Vattentank: 120 l

Fart: 35-40 knop beroende på motorval

INTRESSEANMÄLAN/ FÖRBOKNING 

Här kan du redan förboka din Brandskär eller få mer information. Vi håller på att skapa produktbladen, så håll ut. Så snart de är klara kommer de rykande färska till dig!
  • Ex. Önskar leverans 2018 el 2019

Fräsning och val av teknik

Fräsning och val av teknik

Brandskar Next Generation

Nu börjar 3D ritningarna vara klara för Brandskär 290 Next Generation. För oss är det viktigt att företaget som skall fräsa pluggen får en  genomgång hur vi tänker kring olika lösningar som vi vill föra över redan i formen av båten.

Här ser vi en gigantisk 3D skrivare som skall användas för att fräsa formarna för nya Brandskär Next Generation 290. Perfektionen i de nya formarna blir extremt små med den här typen av teknik.

 

Att välja rätt teknik för båten

I oktober samlades vi hos en av våra utvalda leverantörer Trigentic, som har en lång erfarenhet av hur man styr olika funktioner kring elektronik i en utsatt marin miljö. Det är viktigt för oss att ta fram en tydlig kravspecifikation på vad som skall styras och hur det skall styras.

Ledorden är enkelhet och driftsäkerhet. Just nu jagar vi ledtider och ser hur teknik kan minska ledtider. Konkret så vill vi korta tiden från det att man står på bryggan vid båten till det att man kastar loss. Vår ambition är att utveckla en enkel hantering av huvudströmbrytare och automatisk igångsättning av plotter. Målet är att man med ETT knapptryck skall aktivera båten för ”körläge” och ETT för ”hamnläge”.

Vi skissar nu på ett beslutsträd i dialog med några av våra kunder, som vi vet har höga krav på enkelhet. Ett spännande projekt men en stor utmaning. Att äga en Brandskär skall vara enkelt utan krångel! Båtarna ska ju fungera under lång tid så vi satsar på smart teknik som klarar ett användande i tuff miljö.

Hur väljer man den bästa motorn?

Hur väljer man den bästa motorn?

Brandskar Next Generation

En stor del av en båt är ju tekniken bakom och för oss på Brandskär är det viktigt att vi hittar just rätt samarbetspartners för den nya båtens motor och prestanda. Vi stämde träff ute på Volvo Pentas testanläggning i Torslanda, med våra vänner från Volvo Penta och Imatech. En dag som skulle ta oss till en del hemliga vrår ute bland klipporna…

Vi började med en genomgång av Martin Jurfors från Volvo Penta och Adam Hamilton på Imatech (Volvo Pentas svenska agent) av vilka egenskaper och vilken prestanda som krävs i den nya båten. Brandskärs grundare Janne Johansson, som även deltog på mötet, känner båtens alla egenskaper och har en god kunskap kring vad ägarna ställer för krav. Det är en trygghet då inget får lämnas åt slumpen när vi ska bygga världens bästa båt.

Fokus för dagen var vilken motor som båten skall utrustas med och där vi måste ta rätt vägval, mellan vikt och prestanda. Vi provkörde för att känna på karaktären från olika motorer. Vilken fantastisk dag och vilka intressanta samtal!

Vi gjorde en del gemensamma beräkningar för att hitta den perfekta motorn för att optimera båten i olika situationer. Tanken är att man skall kunna köra båten med 12 personer ombord och då får inte motorn vara för tung, den skall vara tyst, ge bra acceleration, driftsäker, god bränsleekonomi och inte minst vara enkel att serva.

Janne, Brandskärs grundare, som var helt lyrisk över dagen och de djupgående samtalen landar i slutsatsen att en D4 300HK är en optimal motor för vår nya 290 båt. – ”VI vill ha en diesel med de egenskaper som Penta ger 290 båten. Däremot vill jag jobba vidare med deras bensinprogram för den mindre båten (260) som vi jobbar med parallellt”, säger Janne.

Varför väljer ni Volvo Penta till nya Brandskär 290?

–  ”Att jobba med Volvo Penta känns naturligt för Brandskär. Detta är en svensk båt som skall klara högt ställda krav för svenska förhållanden. Då blir valet självklart att samarbeta med Volvo Penta. Vi märker också ett stort intresse för vår nya båt och ett väldigt bra engagemang från ledningen, både hos Volvo Penta och Imatechs representanter här i Sverige, avslutar Henric.

Redo för nästa säsong?

Redo för nästa säsong?

Nyheter

Boka vinterförvaring hos oss

Vi erbjuder vinterförvaring för samtliga båtar och märken under vinterhalvåret. Med lång erfarenhet och kunskap som båtbyggare, vet vi vad som krävs och därför sker all förvaring i varmhall. Våra ledord Performance & Perfection gäller naturligtvis även för både förvaring och fullservicelösningar.  Det är perfektion i allt från upptagning till att rengöring, service och uppfräschning inför nästa säsong.

Välj vilket servicepaket du vill ha – S, M eller L

Gör ett smart val och boka in ditt servicepaket tillsammans med vinterförvaringen. Våra kunniga medarbetare ser till att din båt blir upptagen och enligt specifikation genomgången i minsta detalj. Så när vårsolen äntligen spricker fram är din båt är klar att sjösättas med bästa förutsättningar. Det är vårt löfte till dig!

  • Servicepaket Small inkluderar det mest nödvändiga (begr service på motor och drev) inkl förvaring i varmhall.
  • Servicepaket Medium är ett paket som passar de allra flesta och tar väl hand om din båt. Detta omfattar bl a motorservice och polering av hela båten samt förvaring i varmhall.
  • Servicepaket Large är den mest omfattande servicen för dig med extra behov och krav inkl rengöring av sittbrunn, dynor och båt samt förvaring i varmhall.

För detaljerad information om respektive servicepaket samt prisuppgift, var vänlig och kontakta oss enligt nedan formulär.

Skicka mer information

Är du intresserad av att veta mera om något av våra servicepaket, pris eller vinterförvaring? Fyll i dina uppgifter nedan så återkommer vi till dig inom kort
    Fyll i ditt val i rutan ovanför så återkommer vi inom kort.